Nieuwe Jungheinrich stapelaar met extra hefmotor

Nieuwe Jungheinrich stapelaar met extra hefmotor Jungheinrich komt met een nieuw model meeloop stapelaar: de EJC 214/216. Het nieuwe model werkt met Jungheinrichs vierde generatie AC-draaistroomtechniek. De EJC 214/216 is daardoor zuiniger en milieuvriendelijker dan het vorige model. Tegelijkertijd is de truck robuuster geworden voor de intensieve inzet. Een optionele, tweede hefmotor zorgt voor een opvallende verhoging van de productiviteit.

Jungheinrich brengt eind 2011 een nieuwe, robuuste stapelaar op de markt voor de intensieve inzet in magazijn en productie. De EJC 214/216 meeloop stapelaar wordt gebouwd in de fabriek in het Duitse Norderstedt, vlakbij Hamburg. “Krachtige rijprestaties, grote hefhoogtes, hoge restdraagvermogens en een lange inzetduur met slechts één batterij, dat zijn de uitgangspunten bij onze nieuwe EJC”, zegt Jungheinrichs Hoofd Productmanagement Stapelaars, Stefan Hirt.

Krachtig, zuinig en milieuvriendelijk

De basis van de prestaties ligt in de 1,6 kW AC-rijmotor met de nieuwste generatie 24 Volt AC-draaistroomtechniek. De combinatie met een door Jungheinrich zelf ontwikkelde motoraansturing maakt de nieuwe EJC 214/216 zeer efficiënt. Hirt: “De nieuwe aandrijflijn zorgt voor een krachtig rijgedrag, maar houdt tegelijkertijd het energieverbruik erg laag.” De hoge restdraagvermogens zijn bereikt door een robuuste constructie en het gebruik van een vierwielchassis. De vorken worden vrijwel helemaal uit één stuk staal vervaardigd. Terwijl de kracht en stijfheid behouden blijven, konden ze daardoor lager worden. De lagere vorken maken het opnemen van pallets en boxen met kleine insteekhoogtes makkelijker.

Het toerental van de 3 kW hefmotor wordt elektrisch aangestuurd. Hiermee is het mogelijk om lasten zeer exact en fijngevoelig tot de juiste hoogte te heffen. Vooral bij het inslaan van zware pallets in smalle gangen komt de precieze aansturing tot z’n recht. Afhankelijk van de uitvoering heeft de nieuwe elektrische stapelaar van Jungheinrich een capaciteit van 1.400 of 1.600 kg. Met het optionele propotioneel dalen is het mogelijk om lasten zacht en voorzichtig in een stelling of op de grond af te zetten. Vanaf 300 mm boven de vloer wordt de daalsnelheid zelfs automatisch verlaagd.

Veel sneller pallets uitslaan

De EJC 214/216 wordt begin 2012 tevens leverbaar met de optie “LiftPlus”. Met LiftPlus is minder tijd benodigd voor het uitslaan van goederen. Het systeem werkt met een extra hefmotor. Wanneer de vorken onbelast worden geheven, springt de tweede hefmotor bij. Samen met de hoofdmotor ontstaat zo een grotere pompcapaciteit. De hefsnelheden nemen tot wel 80% toe.

De eerste metingen wijzen op tijdsbesparingen van ongeveer 10 seconden per heffing bij hefhoogtes van vijf meter of meer: “Dat zorgt echt voor een aanzienlijke productiviteitverhoging voor gebruikers met grote hefhoogtes”, licht Hirt toe.

Talrijke andere opties op de EJC 214/216 maken het de bediener makkelijker of zorgen voor meer veiligheid. Dankzij elektrisch sturen is minder kracht nodig om langzaam met de stapelaar te manoeuvreren. “Dat geldt in het bijzonder als er met kruipgang gereden wordt”, aldus Stefan Hirt: “wanneer de bediener op een klein oppervlak moet draaien, kan hij of zij met de dissel omhoog langzaam rijden. Met elektrische besturing gaat het sturen in zo’n situatie veel lichter.” De lange dissel en gesloten contouren van de stapelaar waarborgen de veiligheid.

Jungheinrich behoort tot de grootste leveranciers en producenten van intern transport oplossingen ter wereld en is in Nederland gevestigd in Alphen aan den Rijn. Het bedrijf verkoopt, verhuurt en verricht service aan vele verschillende soorten hef- en magazijntrucks en verzorgt bovendien totale magazijninrichtingen voor haar klanten. Daarbij levert het alle gerelateerde diensten zoals veiligheidskeuringen voor machines en magazijnstellingen, bedienertrainingen, advies en ontwikkelt het eigen softwarepakketten voor in en om het magazijn.

Jungheinrich Nederland


« terug naar nieuws